W PRYWATNEJ PRACOWNI POMOCY GetSober24 otrzyma wsparcie i pomoc każdy, kto pragnie wyjść z uzależnienia. Korzystając z pomocy GetSober24 nie figurujesz w żadnej bazie danych osób uzależnionych.

DZIENNICZEK UCZUĆ

Jak prowadzić dzienniczek uczuć?

Jeśli kiedykolwiek w swoim życiu pisałeś pamiętnik, to właśnie tak chciałabym zachęcić Cię do opisywania wszystkich swoich ważniejszych wydarzeń z życia codziennego i towarzyszących im uczuć.

·     

    Każdy dzień zapisz na osobnej kartce! Pisząc nie zaglądaj do poprzednich zapisków.

·         Jeśli zapomniałeś zapisać jednego dnia, idź dalej! Nie wracaj.

·         Nie pisz tego, co było wczoraj – to nie to samo!

Zapisując uczucia, staraj się korzystać z poniżej podanego schematu:

UCZUCIE, – GDY – …… (sytuacja)

GDY …….– (sytuacja) – UCZUCIE

Np.:

Może być pomocna tabela:

I Sposób – „dzienniczek uczuć”:

 

NAZWA UCZUCIA

 

GDY…(określenie sytuacji, w jakiej pojawiło się to uczucie plus jakie myśli towarzyszyły temu uczuciu)

Poczułem zdenerwowanie,

gdy spóźniłem się na spotkanie z Marią.

Gdy szedłem na egzamin

czułem się bardzo niepewnie (niepewność).

 

 

II sposób – „pamiętnik”

DATA/ZDARZENIE

UCZUCIE

18 października 2012

Wczoraj wsiadłam do autobusu wściekła i zmęczona. Czułam złość, że muszę jechać w tłoku. Pomyślałam jednak, że w domu czeka na mnie mąż z ciepłym obiadem. Uśmiechnęłam się do swoich myśli – poczułam radość, tęsknotę. Złość gdzieś się ulotniła.

 

Wściekłość‚

Złość,

Radość,

Tęsknota.

 

 

·         Rejestruj jedynie sytuacje i uczucia.

·         Nie poddawaj tych wydarzeń obróbce intelektualnej.

·         Nie pisz swoich sądów, ocen.

·         Spróbuj nie używać takich słów, jak: ponieważ, bo, gdyż, zawsze, wszędzie, nikt,

nigdy.

·         Pisząc o sobie, swoich uczuciach postaraj się używać pierwszej osoby, tzn. JA(robiłam/robiłem, byłam/byłem, czułam/czułem).

·         Kiedy użyjesz: MY, MYŚMY, lub robiło się, czuło się, człowiek czuje – to nie będzie o Tobie! Tymczasem ma to być notatka o Twoich uczuciach dla ciebie.

 

Przedstawię Ci teraz kilka zapisków z Dzienniczka Uczuć. Ty natomiast przeanalizuj, czy to ich intelektualna obróbka:

1.Dzisiaj stwierdziłam, że nie mam nic do ofiarowania Robertowi.

2.Czuję, że nie jest to dobre miejsce dla mnie, nie pójdę tam więcej.

3.Dzisiaj czułem, że jak tu się nie poprawi, to poszukam innej pracy.

 

ad.1. - Jest to ocena siebie, nie natomiast uczucia jakie przezywa dana osoba. PRAWIDŁOWO

powinno to brzmieć - „Czułam się przygnębiona, kiedy dzisiaj stwierdziłam, że nie mam nic do ofiarowania Robertowi”.

ad.2. Chociaż autor zaczyna od „czuję” - to jednak jest to negatywna ocena miejsca i

postanowienie piszącego. Zwróć uwagę, ze samo słowo „czuję” na początku zdania, nie czyni

jeszcze zeń opisu uczuć. PRAWIDŁOWO „Gdy stwierdziłem, ze to nie dla mnie miejsce i więcej tam nie pójdę, to początkowo poczułem irytacje, ale potem pojawiła się ulga. Czułem się uspokojony.”

ad.3. - Podobnie jak w poprzednim zdaniu. Słowo „czuję” udaje, że będzie zaraz opis uczuć.

Tymczasem słowo to użyte w znaczeniu „myślę”. Wielu ludzi mówiąc o tym co myśli używa słowa „czuję”. PRAWIDŁOWO zdanie to powinno brzmieć - „Pomyślałem sobie dzisiaj, że jak się nic nie poprawi, to poszukam sobie nowej pracy. Gdy to pomyślałem poczułem ulgę i spokój”

 

Mam nadzieję, ze to krótkie ćwiczenie pozwoli Ci na poprawne wypełnianie „Dzienniczka Uczuć”. Po każdych 7 dniach pisania swych uczuć zrób zestawienie (zakreśl uczucia pozytywne, przyjemne – na zielono; uczucia nieprzyjemne, negatywne – na czerwono)

Jakie uczucia najczęściej przeżywałeś w ciągu tygodnia i jakie okazywałeś. Powodzenia!

Mam nadzieję, że po przejściu wszystkich 90 dni będziesz innym człowiekiem.

 

Dzisiaj jest.................................... data ….....................

A teraz zapisz poniżej jakie ważne wydarzenia miały miejsce dzisiaj w Twoim życiu. Jakie uczucia temu towarzyszyły. Staraj się napisać jak najwięcej o swoich uczuciach. Twoje osądy, wyobrażenia nie są teraz tak istotne. Używaj tych uczuć, które rozpoznałeś/aś u siebie. Wzbogacaj swą listę uczuć coraz to nowymi określeniami. Staraj się pisać wg podanego wcześniej schematu.